Ga naar de inhoud

Privacyverklaring

De gemeente Hellendoorn biedt verschillende regelingen aan om inwoners met een laag inkomen te ondersteunen. Hiervoor verwerken we persoonsgegevens. Onder persoonsgegevens vallen onder andere uw naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer, e-mailadres, maar ook financiële gegevens.

We gebruiken deze gegevens voor het uitvoeren van onze wettelijke taak om mensen met een laag inkomen te ondersteunen. Het is onze verplichting om zorgvuldig om te gaan met deze gevoelige informatie. Wij houden ons daarbij aan de privacywetgeving. Dat is vastgelegd in deze privacyverklaring. Misschien heeft u vragen over deze privacyverklaring of over het gebruik van uw persoonsgegevens. Neem dan contact op met onze Functionaris Gegevensbescherming (FG). Dat kan via e-mail: gemeente@hellendoorn.nl.

Wij mogen alleen persoonsgegevens verwerken als daar een reden voor is. De gemeente heeft uw persoonsgegevens nodig voor het beoordelen van uw aanvraag voor de Meedoen-regeling, Witgoedregeling, Laptopregeling, Zwemlesregeling, ID-bewijs regeling of Fietsregeling.

Wij ontvangen uw persoonsgegevens van uzelf. U heeft deze aan ons verstrekt door een aanvraag in te dienen voor de Meedoen-regeling, Witgoedregeling, Laptopregeling, Zwemlesregeling, ID-bewijs regeling of Fietsregeling. Indien u een uitkering voor levensonderhoud van ons ontvangt dan hoeft er geen aparte aanvraag ingediend te worden voor de Meedoen-regeling. Omdat wij uw gegevens dan al hebben, kunnen wij u automatisch recht geven op de Meedoen-regeling.

Hierdoor kunnen wij u verder helpen. Ook als u onze Meedoen website bezoekt, verstrekt u ons soms persoonsgegevens, zoals een IP-adres.

Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone. De gemeente Hellendoorn gebruikt alleen functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en uw gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook houden we anoniem bij welke pagina’s u op onze website bezoekt. Hiermee kunnen wij onze dienstverlening aan u verbeteren.

Persoonsgegevens zijn gevoelige gegevens. U moet er daarom op kunnen vertrouwen dat deze bij de gemeente in goede handen zijn. Om persoonsgegevens zo goed mogelijk te beschermen, stelt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verschillende eisen aan het verwerken hiervan. Om aan deze eisen te voldoen, hebben wij verschillende maat­regelen genomen die zijn vastgelegd in het gemeentelijke privacybeleid. Hierin wordt uiteengezet hoe de gemeente omgaat met de verzameling, opslag en beveiliging van persoonsgegevens.

Centraal in het beleid staat, dat verwerking van persoonsgegevens alleen plaats vindt op basis van een legitieme grondslag en voor het doel waarvoor de gegevens beschikbaar zijn gesteld. We vragen u bovendien niet meer gegevens dan strikt noodzakelijk en bewaren ze niet langer dan nodig. Binnen de gemeente worden ook geen besluiten genomen door computer­program­ma’s of systemen, zonder dat daar een medewerker van de gemeente aan te pas komt.

Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor een zorg­vuldige omgang met de persoonsgegevens die de gemeente gebruikt. De gemeente Hellendoorn heeft een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld die toezicht houdt op het verwerken van persoonsgegevens. Daarnaast houdt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) als onafhankelijk toezichthouder in Nederland toezicht op de naleving van de AVG. Op hun website (opent in nieuw tabblad)  kunt u ook veel aanvullende informatie vinden over de regels waaraan gemeenten – en andere organisaties die persoonsgegevens verwerken – moeten voldoen.

Wij nemen de bescherming van uw persoonsgegevens uiterst serieus. Wij spannen ons in om het volgende tegen te gaan:

  • Misbruik
  • Verlies
  • Onbevoegde toegang, bijvoorbeeld door hackers
  • Ongewenste openbaarmaking
  • Ongeoorloofde wijziging

We houden ons, naast de regels uit de AVG, ook aan de regels uit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Hierin staat een normenkader waar wij als overheidsinstelling aan moeten voldoen. Om te voldoen aan de eisen uit zowel de AVG als BIO, trainen wij onze medewerkers in bewustwordingscampagnes. Ook maken wij beleid en procedures over bijvoorbeeld:

  • Periodiek testen van beveiligingsmaatregelen
  • Verlenen van toegang tot gegevens
  • Afleggen van geheimhouding
  • Uitvoeren van risicoanalyses

De gemeente Hellendoorn deelt uw persoonsgegevens alleen met andere organisaties als dat nodig is voor onze dienstverlening of voor de uitvoering van onze taken en (wettelijke) verplichtingen. Daarnaast delen wij soms uw persoonsgegevens met andere organisaties die in opdracht van en voor de gemeente persoonsgegevens gebruiken. Deze organisaties zijn bijvoorbeeld IT-dienstverleners. Met deze organisaties maken wij afspraken over het zorgvuldig, veilig en vertrouwelijk omgaan met uw gegevens. We blijven echter altijd verantwoordelijk voor deze verwerkingen.

Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor wij uw gegevens verwerken. Wij bewaren uw gegevens 10 jaar wanneer de regeling aan u is toegekend.  Wanneer er sprake is van een afwijzing of buiten behandeling stelling  van uw aanvraag bewaren wij uw gegevens 5 jaar. Deze termijnen zijn opgenomen in de Archiefwet.

U heeft een aantal privacyrechten. U kunt ons bijvoorbeeld vragen welke persoonsgegevens wij van u verwerken. En als de gegevens niet kloppen, die laten verbeteren. Ook kunt u ons in sommige gevallen vragen om uw gegevens te verwijderen of de verwerking van uw gegevens in omvang te beperken. Tot slot kunt u bezwaar maken tegen de verwerking van uw gegevens.

U kunt een verzoek tot inzage, correctie of verwijdering sturen naar de privacy officer van de gemeente Hellendoorn. Dit kan via het e-mailadres gemeente@hellendoorn.nl.

Het kan voorkomen dat we aan bepaalde verzoeken geen uitvoering kunnen gegeven. Bijvoorbeeld wanneer de gemeente wettelijk verplicht is uw persoonsgegevens te verwerken.

Ontvangt u geen besluit op uw verzoek? Dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of beroep instellen bij de rechtbank Overijssel. Bent u het niet eens met het besluit op uw verzoek? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellendoorn.

Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving. Wijzigingen treden in werking zodra ze op de website Meedoen website zijn gepubliceerd.